8 تصور اشتباه در مورد ازدواج


 

نويسنده: داود هراتيان




 

1- ازدواج منافع بيشتري براي مردان نسبت به زنان دارد.
 

حقيقت: پژوهش هاي اخير نشان داده اند که هم زنان و هم مردان از ازدواج به يک ميزان سود مي برند. هم مردان و هم زنان هنگامي که ازدواج مي کنند شادتر، خوش بخت تر، سالم تر و غني تر زندگي کرده و طول عمرشان نيز بيشتر مي شود. البته مردان از لحاظ بهبود سلامتي و زنان از لحاظ مالي منفعت بيشتر کسب مي کنند؛

2- صاحب فرزند شدن زوج متأهل آن ها را به يکديگر نزديک تر مي کند.
 

حقيقت: بسياري از بررسي ها نشانگر آن است که ورود نخستين کودک به زندگي زوجين سبب دورتر شدن مرد و زن از يکديگر شده و استرس بيشتري بر زندگي شان تحميل مي کند. هرچند که زوج هاي صاحب فرزند نرخ طلاق کمتري نسبت به زوج هاي فاقد فرزند دارند.

3- راه حل کاميابي دراز مدت در ازدواج، عشق رمانتيک است.
 

حقيقت: بيش از شانس و عشق، علل مهم تري که سبب موفقيت در زندگي زناشويي مي شود تعهد، دوستي و همدلي است. خوشبخت ترين زوج ها، دوستاني هستند که زندگي شان را با يکديگر به اشتراک گذاشته و ارزش ها و منافع يکسان و همسويي دارند.

4- احتمال ازدواج زن تحصيل کرده کمتر است.
 

حقيقت: بررسي هاي اخير نشان مي دهد احتمال آنکه زنان فارغ التحصيل دانشگاهي ازدواج کنند از هم رديفان فاقد تحصيلات دانشگاهي آنها بيشتر است.

5- زن در صورت ازدواج در معرض خطر خشونت خانوادگي قرار مي گيرد.
 

حقيقت: بررسي ها نشانگر آن است که مجرد ماندن زن و از آن مهم تر زندگي کردن زن با يک مرد خارج از چهارچوب ازدواج قانوني او را در معرض خطر خشونت هاي خانوادگي بيشتري قرار مي دهد. در حقيقت احتمال آنکه مرد متأهلي دست به خشونت بزند کمتر است، زيرا او براي سلامتي همسر خود وتشکيل خانواده سرمايه گذاري بيشتري کرده و در واقع ازدواج او را وارد يک اجتماع يکپارچه تر و داراي قوانين بيشتري کرده است. به نظر مي رسد فشارهاي اجتماعي مردان را مجبور مي کند تا بيشتر مراقب رفتار خشونت آميز خود باشند.

6- افراد متأهل رضايت کمتري از روابط جنسي خود خواهند داشت.
 

حقيقت: بنابر تحقيقات گسترده، افراد متأهل روابط جنسي بيشتر و بهتري نسبت به همتايان مجرد خود دارند و نه تنها روابط جنسي متعددتري دارند، بلکه لذت بيشتري هم از لحاظ فيزيکي و هم از لحاظ احساسي مي برند.

7- زندگي مشترک بدون عقد قانوني همانند ازدواج است.
 

حقيقت: هم خانگي منافعي همچون سلامتي جسماني، دارايي، سلامتي روحي و هيجاني که يک ازدواج به ارمغان مي آورد را براي افراد فراهم نمي کند و اين گونه افراد بيشتر به مجردها شباهت دارند تا افراد متأهل بخشي از آن به اين علت است که همخانه ها کمتر از افراد متأهل به يکديگر متعهد هستند و گرايش بيشتري به خودمختاري شخصي داشته و گرايش کمتري نسبت به سلامتي عمومي شريک زندگي خود دارند.

8- افراد متأهل امروزه به خاطر رفاه عمومي، خوشبخت تر از افرادي هستند که در گذشته ازدواج مي کرده اند.
 

حقيقت: سطح کلي خوشبختي در زندگي زناشويي نه تنها افزايش نيافته، بلکه کاهش نيز يافته است، يافته ها حاکي ازآن است که ازدواج هاي امروزي در مقايسه با ازدواج هاي بيست يا سي سال پيش به طور قابل ملاحظه اي دشوارتر و استرس زاتر بوده و مشاجرات و اختلافات زناشويي افزايش و تعامل ميان زوجين کاهش يافته است.
منبع: نشريه 7 روز زندگي، شماره 117